De Nederlandse vissersvloot schreeuwt om vissers met de juiste papieren. Des te belangrijker dat men aan boord zich goed bewust is van de waarde van het vaarbevoegdheidsbewijs (VBB) en erkende vaartijd. Zaken die een struikelblok kunnen vormen in de loopbaan van bemanningsleden.
Vraag een visser wat zijn beroep zo mooi maakt en hij zal antwoorden dat het de vrijheid, de spanning van de jacht of de natuurbeleving op zee is. De saaie en soms ingewikkelde ‘persoonlijke administratie’ hoort daar beslist niet bij.
Ontlasten en ondersteunen
“De papierwinkel tijdig en naar behoren regelen is echt een noodzakelijk kwaad dat op veel tegenzin stuit. Dat kun je de visserman niet kwalijk nemen, hij heeft toch niet voor een kantoorbaan gekozen? Daarom bieden we schipper-eigenaren en bemanningsleden hulp bij de persoonlijke administratie. Ontlasten, ondersteunen en zekerheid bieden dat alles op tijd geregeld is,” vertelt de Nederlandse Vissersbond.
Teller op nul
“Vanuit de praktijk merk ik dat de problematiek rondom de aanvraag vaarbevoegdheidsbewijs grote gevolgen kan hebben op de loopbaan van een visserman,” licht de Nederlandse Vissersbond toe. “Geregeld moeten we vaststellen dat een visser meer dan anderhalf jaar heeft gevaren, maar dat die vaartijd niet erkend kan worden omdat men zonder geldig vaarbevoegdheidsbewijs heeft gevaren. Dan kan de functie ook niet verhoogd worden naar schipper. Daar is geen snelle oplossing voor. Niet-erkende vaartijd betekent dat de teller op nul is blijven staan.”
Wel een kotter maar geen schipper
Als voorbeeld noemt de Nederlandse Vissersbond een jonge visser die een eigen kotter heeft gekocht. “Daar komt van alles en iedereen bij kijken. Overal moet je aan denken en denken andere mensen met je mee. Je gaat echt niet over één nacht ijs. En toch is er iets aan al die aandacht ontsnapt. Na het behalen van het visserijdiploma heeft desbetreffende visser zonder een vaarbevoegdheidsbewijs gevaren en toen hij het schip heeft gekocht wilde hij alle zaken op orde hebben… Ik was degene die aan hem moest vertellen dat ik geen vaarbevoegdheidsbewijs als schipper voor hem kon aanvragen. Dit omdat zijn ervaring niet zal worden erkend. Ik had echt te doen met hem. Wij hebben destijds nog samen naar andere alternatieven gekeken maar de enige optie was: een schipper zoeken. En een bijkomend probleem is dan: vind maar eens een andere schipper…”
Bewustwording
Wat een groot rijbewijs is voor een vrachtwagenchauffeur, is het VBB voor de visserman. Onmisbaar om je vak te kunnen uitvoeren en dus onbetaalbaar. Het vergroten van dat bewustzijn is een missie die zowel de visserijscholen, de schipper-eigenaren en de visserijorganisaties op zich moeten nemen. De Nederlandse Vissersbond: “Als ik een gastles verzorg, is mijn eerste boodschap altijd ‘Ben je geslaagd voor je visserijdiploma? Vraag dan meteen je VBB aan! Vaartijd zonder een geldig VBB wordt niet erkend, er is geen terugwerkende kracht. En een schipper-eigenaar die een nieuw bemanningslid aan boord krijgt, moet daar ook naar vragen. Die heeft er alle belang bij dat bemanningsleden aan boord kunnen doorgroeien in hun functie.”
Voor uw hele (digitale) papierwinkel
Vissers kunnen bij de Nederlandse Vissersbond terecht voor het verzorgen van de ‘papierwinkel’, hoewel dit steeds meer digitaal gaat. Denk aan het aanvragen van vaarbevoegdheidsbewijzen, monsterboekjes en bijvoorbeeld verlenging of ophoging van de bevoegdheid. Handig voor vissers is de berichtendienst, waarmee u tijdig melding krijgt dat een monsterboekje of VBB verlengd moet worden, wanneer een bemanningslid in aanmerking komt voor ophoging van zijn functie of wanneer een nieuwe medische keuring nodig is. Alles wordt per visserij-onderneming bijgehouden in een digitaal portfolio, waarmee u altijd de juiste documenten digitaal bij de hand hebt.
Meer informatie
Neem voor meer informatie of een afspraak over het regelen van uw bemanningszaken contact op met T 0527-698151 of per mail secretariaat@vissersbond.nl.