Voor de Nederlandse kust liggen twee gebieden ter hoogte van Scheveningen en IJmuiden waar na de oorlog munitie is gestort. Dat is algemeen bekend, maar dat sinds 1 augustus 2013 deze gebieden gesloten voor al het scheepvaartverkeer, is bij lang niet iedereen bekend. De Nederlandse Vissersbond is op het vaarverbod geattendeerd doordat de Kustwacht sinds kort handhavend optreedt.
De gebiedssluiting is opgenomen in artikel 8 van de ‘Regeling routerings- en meldingssystemen voor schepen in volle zee voor de Nederlandse kust’. Deze regeling is ingegaan op 1 augustus 2013, de datum waarop een grote aanpassing van de zeevaartroutes in het Nederlandse Noordzeegebied van kracht zijn geworden.
Het verboden gebied voor IJmuiden ligt binnen de geografische posities:
- 52°32.15’ N 004° 04.82’ E
- 52°34.04’ N 004° 04.82’ E
- 52°34.65’ N 004° 02.22’ E
- 52° 32.79’ N 004° 02.22’ E
Het verboden gebied voor Scheveningen ligt binnen de geografische posities:
- 52° 15.45’ N 003° 51.42’ E
- 52° 12.45’ N 003° 51.42’ E
- 52° 12.45’ N 003° 48.32’ E
- 52° 15.45’ N 003° 48.32’ E
Het gaat om locaties waar na de Tweede Wereldoorlog op grote schaal uit de oorlog overgebleven en relatief lichte munitie en wapentuig is gestort.
Waarom alsnog verboden?
In de aanloop naar een grootschalige aanpassing van de vaarroutes op de Noordzee in 2013 heeft Rijkswaterstaat (RWS) onderwateronderzoek laten doen naar de munitiedumpplaatsen. Volgens een nieuwsbericht in het Noordhollands Dagblad blijkt dat de munitie minder verspreid lag dan uit een eerder onderzoek naar voren was gekomen: de granaten en patronen liggen opgehoopt en een mogelijke explosie kan daardoor veel krachtiger uitpakken.
Area to be avoided of verboden gebied?
Volgens onder meer datzelfde krantenbericht en heeft RWS het scheepvaartverkeer in mei 2013 al gewaarschuwd en zijn de munitiestortplaatsen aangewezen als ‘area to be avoided’ of ATBA. Dat blijkt ook uit een kaart van Rijkswaterstaat die de Kustwacht op haar site heeft staan en een nieuwsbericht in maritieme krant Schuttevaer.
Een ABTA is een door de IMO (International Maritime Organisation) gebruikte term waarmee bijvoorbeeld op zeekaarten gebieden worden gemarkeerd die voor scheepvaart extreem gevaarlijk zijn. Echter, dit zijn niet per definitie gebieden waar een vaarverbod geldt. Terwijl voor de munitiestortplaatsen weldegelijk een vaarverbod geldt. Mogelijk dat deze niet geheel adequate gebiedsaanduiding er (mede) toe heeft geleid dat zeevarenden niet op de hoogte zijn van het vaarverbod.
Vragen gesteld aan RWS
De Nederlandse Vissersbond heeft Rijkswaterstaat een aantal vragen gesteld over hoe de gebiedssluiting is gecommuniceerd, het verwarrend gebruik van het begrip ATBA en waarom het explosieve afval niet geruimd wordt. RWS is nog niet in de gelegenheid geweest om deze vragen te beantwoorden, zodra hier antwoord op komt zullen we u verder informeren.
Verboden gebieden op de plotter
De leverancier van plotterprogramma MaxSea heeft deze gesloten gebieden opgenomen in de zeekaart. Onduidelijk is of de leverancier van Quodfish en TRAX dit ook voor beide gebieden heeft gedaan. Gebruikt u Quodfish of TRAX, dan kunt u via de downloadlink de twee gesloten gebieden downloaden en zelf toevoegen aan de digitale kaart.
Download de kaartupdate voor Quodfish / TRAX (zip 1 kB)
Meer informatie / hulp bij installeren
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Derk Jan Berends, secretaris van de Nederlandse Vissersbond. Voor vragen over de download en het installeren van de Quodfish bestanden of het overzetten van Quodfish bestanden naar uw MaxSea of TRAX plotter kunt u contact opnemen met Ruben van Beek, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.