De Nederlandse Vissersbond, de VisNed PO’s en PO Rousant hebben als visserijorganisaties gezamenlijk bezwaar ingediend tegen een wijzigingsbesluit van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO) omtrent de visuren in de Wet Natuurbeschermingswet (Wnb) vergunning voor de garnalenvisserij. Afgelopen vrijdag vond bij de RVO in Den Haag een hoorzitting plaats. Johan Nooitgedagt en Egbert van der Tuin namen deel namens de Nederlandse Vissersbond.
Verhoogde visserijintensiteit
Sinds begin vorig jaar worden er gesprekken gevoerd tussen vertegenwoordigers vanuit de visserijsector met het ministerie van LNV en de NVWA over de visuren per Natura2000-gebied zoals deze in de Wnb-vergunning garnalenvisserij zijn opgenomen. De NVWA heeft als toezichthouder vastgesteld dat de visserij-intensiteit, dat zijn de daadwerkelijk geviste uren, de afgelopen jaren stelselmatig hoger blijkt te zijn dan de visuren zoals opgenomen in de Wnb-vergunning.
Vanuit het ministerie is aan de visserijorganisaties verzocht om actie te ondernemen nu er meer uren gevist wordt dan volgens de vergunning is toegestaan. De visserijorganisaties zijn het daar niet mee eens en hebben om die reden gevraagd om inzage in de berekeningen van de visuren, die door de NVWA zijn opgesteld.
Vervolgens is door de visserijorganisaties aan Wageningen Economic Research (WECR, voorheen het LEI) opdracht gegeven deze berekeningen te controleren. De herberekeningen van WECR lieten een ander beeld zien van de daadwerkelijke visuren, waarbij er verschillen werden geconstateerd met de berekeningen van de NVWA.
Wijzigingsbesluit visuren
Ondanks dat partijen nog met elkaar in gesprek waren over de verschillen in de berekeningen van de visuren, is er eind 2018 door het ministerie van LNV een wijzigingsbesluit genomen waarmee de in de Wnb-vergunning opgenomen visuren zijn gewijzigd. Dit wijzigingsbesluit is genomen op basis van de gegevens van de NVWA en waarbij geen rekening is gehouden met de door WECR aangeleverde berekeningen.
Bovendien heeft het Ministerie in een aanvulling op het wijzigingsbesluit laten weten dat de visuren, zoals in de vergunning opgenomen zijn, gelden als maximum per kalenderjaar. Dit betekent dat als de garnalenvissers gezamenlijk meer uren vissen dan in de vergunning is opgenomen, het betreffende Natura2000-gebied voor de rest van het jaar wordt gesloten voor de garnalenvisserij. Garnalenvissers wordt dan verboden om in de gebieden te vissen waar de visuren zijn overschreden.
De visserijorganisaties zijn het niet eens met deze gang van zaken en hebben om die reden dan ook bezwaar ingediend tegen het wijzigingsbesluit. In de eerste plaats is bezwaar gemaakt omdat de sector het zeer heeft verbaasd dat het Ministerie een wijzigingsbesluit heeft genomen op het moment dat partijen nog met elkaar in overleg waren. Daarnaast kunnen de visserijorganisaties zich niet vinden in de wijze waarop de visuren nu als maximum worden gesteld; daar was bij afgifte van de vergunning eind 2016 geen sprake van.
Garnalenvisser schetst de praktijk
Tijdens de hoorzitting afgelopen vrijdag kregen de aanwezige visserijvertegenwoordigers de mogelijkheid het ingediende bezwaarschrift mondeling toe te lichten. Aan de hand van een simpele rekensom liet garnalenvisser Cor Nagel (HA31) de onmogelijkheden zien van de door de NVWA berekende visuren. Als voorbeeld werd het aantal visuren voor de Waddenzee genomen, het gebied waar hij zelf ook actief is. “Wanneer ik het totaal aantal visuren voor de Waddenzee deel door het aantal actieve GK-vergunningen, kom ik uit op ongeveer 32 dagen per jaar dat ik als garnalenvisser zou mogen vissen in het gebied. U zult begrijpen dat dit veel tekort is en de berekende visuren naar mijn idee niet kunnen kloppen”, zo legde hij uit aan de jurist van RVO.
Nagel heeft eerder dit jaar een verzoek gedaan bij de NVWA om zijn VMS gegevens te ontvangen. Op basis van zijn eigen VMS gegevens kan worden aangetoond dat de berekeningen van de NVWA niet kloppen, echter de NVWA heeft tot nu toe de opgevraagde VMS data niet toegezonden aan hem. Dat verbaast hem, want de VMS gegevens zijn en blijven eigendom van de visserman. Het is dan ook vreemd dat wanneer een visserman zijn eigen VMS gegevens opvraagt, deze niet (kunnen) worden aangeleverd door de NVWA.
Vervolg bezwaarprocedure
Tijdens de hoorzitting werd wel duidelijk dat de situatie zeer complex in elkaar steekt. RVO stelde daarom ook voor om op korte termijn een ander overleg in te plannen, waarbij ook de toezichthouders van de NVWA en de vergunningverlener van het Ministerie aanwezig zullen zijn.
Vanuit de visserijsector is aangegeven dat ook WECR en dhr. Bert Keus van Agonus Fisheries Consultancy, en auteur van de Passende Beoordeling voor de Wnb-vergunning, aanwezig dienen te zijn bij dit vervolgoverleg.
Samen met de betrokken partijen zal tijdens dit vervolgoverleg nagegaan moeten worden in hoeverre de door de NVWA berekende visuren aanpassing behoeven, zodat er een realistische hoeveelheid visuren in de Wnb-vergunning opgenomen kan worden, die overeenkomt met de dagelijkse visserijpraktijk. Het vervolgoverleg zal na de zomer worden ingepland.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.