Dik drie maanden na de containerramp met de MSC Zoe boven de Waddeneilanden heerst er nog steeds onrust in Nederland. Afgelopen woensdag kwamen ‘slachtoffers’ als Natuurmonumenten, De Waddenvereniging, Kustwacht, Rijkswaterstaat en de Nederlandse Vissersbond samen in de Tweede Kamer om hun verhaal over de grootschalige containnerramp te vertellen aan Tweede Kamerleden.
Vuilstortplaats
Namens de visserijsector sprak Johan Nooitgedagt (voorzitter Nederlandse Vissersbond) de Kamerleden toe. “Vissers van de kustzone en de Waddenzee ervaren hun werkgebied als een vuilstortplaats. Dit terwijl ze vissen in een natuurgebied en daar ook een specifieke natuurbeschermingswet-vergunning voor nodig hebben”, begon Nooitgedagt zijn betoog.
Schade-afhandeling
Op de vraag van Kamerlid De Vries (VVD) over de schade-afhandeling van de containerramp was Nooitgedagt helder. “Alles wat bij de Action keurig in de schappen ligt, zit bij vissers verwikkeld in het net. Het is niet alleen extra werk om de ontelbare prullaria uit het net te vissen, de afval kan ook schade aan het net of het tuig opleveren”, aldus Nooitgedagt. De reder heeft vanaf het begin gezegd alle schade te vergoeden en daarvoor ook schadeformulieren beschikbaar gesteld. Maar tot op heden is er nog geen cent uitgekeerd aan de gedupeerde vissers.
Vuilvissen
Niet alleen in de Tweede Kamer, maar ook daarbuiten, laten vissers weten dat ze graag hun steentje willen bijdragen om de afval afkomstig uit de MSC Zoe-containers zo snel mogelijk uit de zeeën te verwijderen. Daarvoor besprak Nooitgedagt naar aanleiding van een vraag van Kamerlid Kröger (GroenLinks) twee mogelijkheden in de Kamer:
- Langdurig budget beschikbaar stellen voor het initiatief Fishing for Litter. Fishing for Litter is een bestaand initiatief dat bigbags beschikbaar stelt aan vissers. Vissers verzamelen het afval afkomstig uit hun netten kosteloos in deze bigbags, die –aan wal- tegen kostprijs naar een afvalverwerkingsplaats worden gebracht. “Er is nu te weinig budget voor dit initiatief beschikbaar, omdat er veel meer afval door de ramp met de MSC Zoe-containers opgevist gaat worden. Dit betekent dat Fishing for Litter failliet kan gaan, terwijl vissers die het afval blijven meenemen op den duur zelf moeten betalen voor de vrijwillige opruimwerkzaamheden. Dat is niet realistisch en daarom vragen wij een ruim budget voor Fishing for Litter van minimaal tien jaar”, aldus Nooitgedagt.
- Gericht op vuil vissen. “Vissers staan te popelen om gericht op afval te vissen. Het gaat hier om het afval dat niet blijft drijven, maar op de bodem blijft liggen. Omdat de vissers door deze werkzaamheden niet kunnen vissen en extra (veiligheids)maatregelen moeten nemen, willen ze hier een vergoeding per dag voor ontvangen”, legt Nooitgedagt uit.
Vragen aan de minister
De Kamerleden hoorden het pleidooi van Nooitgedagt en de overige betrokkenen met verontwaardiging aan. De coördinatie van de ramp had vanaf het begin beter gekund, de schade-afhandeling verloopt niet soepel en vooral het feit dat het vanwege privacyredenen nog steeds onduidelijk is wat er exact in de containers zit, riep veel vraagtekens op bij de aanwezigen. De Kamerleden kunnen de input van het Rondetafelgesprek gebruiken om vragen aan de minister te stellen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.