Op alle zeegaande vissersschepen moeten de leef- en werkomstandigheden voldoen aan de regels uit het C188 verdrag. Niet alle schepen zijn certificaat plichtig, toch moeten alle zeegaande vissersschepen voldoen aan de regels. Heel 2024 geven inspecteurs op aanvraag C-188 voorlichting aan boord. Hoe verloopt zo’n inspectie? Om leden daarover goed te kunnen informeren, ging Andrea Ras namens de Nederlandse Vissersbond mee met zo’n vrijwillige inspectie. In dit artikel deelt ze haar ervaring.
Verantwoordelijkheden
In de haven van IJmuiden ontmoet ik Arie Ros en Leo Hoek, beide inspecteurs bij Inspectie Leefomgeving en Transport (IlenT). Samen wandelen we naar de kotter waar de vrijwillige inspectie gaat plaatsvinden. We worden warm welkom geheten aan boord met een bakje koffie en praten wat in het algemeen over de visserij. Na een kwartiertje is het tijd om dan echt te beginnen.
De inspectie wordt uitgevoerd aan de hand van het C188-toetsingskader. Het eerste punt van het toetsingskader is ‘Verantwoordelijkheden van de maatschap’. Dit houdt in dat de verantwoordelijkheden van de eigenaar, schipper en bemanning beschreven moeten zijn in een document. Dit document moet op een zichtbare plaats aan boord zijn opgehangen. Dit document was nog niet aanwezig op deze kotter. Leonard mailt een voorbeeld door en geeft bij de schipper aan waar het aan boord moet worden opgehangen.
Bemanningslijst en rusttijden
Bij het volgende punt van de inspectie komt de bemanningslijst en werkrooster aan de orde, in combinatie met de lijst van werk- en rusttijden per bemanningslid. Ook deze lijsten moeten aan boord van de kotter aanwezig zijn en bijgehouden worden. Ook bekijken we het bemanningscertificaat. Alle bemanningsleden moeten ook in bezit zijn van vaarbevoegdheden, medische keuringen en monsterboekjes. Ook de Basic Safety Fishery certificaten mogen niet ontbreken. De bemanning op deze kotter heeft bijna alles goed op orde. Van 1 bemanningslid ontbreken echter aan boord de certificaten etc. Omdat deze visser in het verleden zijn vaarbevoegdheid heeft aangevraagd via de Nederlandse Vissersbond, staan al zijn certificaten en documenten bij mij op de laptop. Daardoor kan ik de inspecteur voorzien van de juiste informatie. De werk- en rusttijden worden nog niet bijgehouden en Arie geeft aan de hand van een werk- en rusttijden format uitleg hoe de schipper dit in het vervolg kan gaan bijhouden.
Maatschapscontract en RI&E
Terwijl we een tweede bak koffie krijgen, komen we uit bij het maatschapscontract. Alle bemanningsleden hebben dit ondertekend en het zou aan boord moeten zijn, maar de schipper kan dit document niet zo snel vinden. Er wordt afgesproken dat de schipper het maatschapscontract later naar de inspecteurs mailt. Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) map blijkt wel aan boord te zijn, maar deze is niet meer actueel. Hierop geven de inspecteurs uitleg over het belang van een RI&E aan boord van een kotter en het bijhouden daarvan. Ook het houden van een toolbox meeting wordt besproken. Een toolbox meeting informeert alle bemanningsleden over mogelijke gevaren en aandachtspunten. Dat kunnen ook hele simpele dingen zijn, zoals: vergeet niet een helm te dragen. Het hoeft dan ook geen ellenlange bespreking te zijn. Het kan ook gewoon tijdens het koffie drinken in de kombuis besproken worden. Het is wel belangrijk dat de veiligheid op de kotter, en alles wat daarbij komt kijken, regelmatig besproken wordt. Zo’n toolbox meeting moet minimaal vier keer per jaar gehouden worden en vastgelegd worden. De inspecteurs geven ook tips voor hoe men dat het beste kan doen. Ook het formulier ‘Verklaring bemanningsinstructies’ worden doorgemaild. Dit blad moet voor elk bemanningslid eenmalig worden ingevuld. Verder komen zaken als ongevalstapportage, goed gebruik PBM’s en klachtenprocedures aan de orde.
Veiligheid
Dan komen we uit bij de laatste punten van de inspectie over de Sociale zekerheid en Verzekeringen. De schipper kan alle benodigde papieren laten zien en alles lijkt in orde. De inspecteurs doen als laatste nog een rondje over het schip. In het achteronder blijkt een vluchtroute enigszins te worden geblokkeerd door een afvoer van de airco. De schipper wordt daarop gewezen en hij ziet zelf ook in dat dat aangepast moet worden. Voor de rest blijkt alles in orde te zijn en worden er handen geschud. Beide partijen zijn tevreden over hoe de vrijwillige inspectie is verlopen.
Tot slot
De inspecteurs geven aan dat zij heel het jaar 2024 nog inzetbaar zijn om vrijwillige inspecties uit te voeren aan boord van vissersschepen. Vanaf 2025 zullen zij handhavend gaan optreden.
Voor meer informatie over het C-188 verdrag en over het aanvragen van een vrijwillige inspectie kun je hier terecht. Indien een bedrijf geen RI&E heeft, kunt u dit via de Nederlandse Vissersbond aanvragen.
Bent u benieuwd naar het toetsingskader C-188 of de voorbeelden van o.a. de verantwoordelijkheidsverdeling? Bekijk de documenten hieronder. De documenten kunnen ook handig zijn ter voorbereiding van de inspectie.
- Toetsingskader C-188
- Voorbeeld Verantwoordelijkheidsverdeling (let op; controleer of de genoemde situatie ook passend is voor uw kotter)
- Registratie-overzicht voor arbeidstijden en rusturen
- Bemanningslijst (Engels)
- Bemanningslijst (Nederlands)
- Toolbox-meeting formulier
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Andrea Ras.