Uitputting NL Noordzee quota 10-7-2015
Schol 35%, tong 54%, kabeljauw 29%, wijting 46 %
Schipper Jan de Boer (PD-147)
Gisteren ontvingen wij het tragische bericht dat schipper Jan de Boer van de PD-147 tijdens het werk op zee is omgekomen. Wij wensen de familie en bemanning veel sterkte toe met het verwerken van dit grote verlies.
Nieuwe procedure motorvermogen
Afgelopen maanden hebben zich verschillende leden gemeld met vragen over herverzegeling van hun motor. Bij het aanvragen van een herverzegeling is gebleken dat de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) en het Ministerie van Economische Zaken (EZ) afgelopen najaar de procedure rondom het verzegelen hebben aangepast. Voor het afstellen van het motorvermogen geldt alleen het toerental dat tijdens het vissen wordt bereikt. Het vermogen tijdens het stomen, doorgaans hoger dan dat tijdens het vissen, wordt buiten beschouwing gelaten. Schepen die zijn afgesteld op het vermogen tijdens het vissen en die voor herverzegeling in aanmerking willen komen worden daardoor gedwongen om hun motor te laten hermeten. Nederlandse Vissersbond heeft de overheid om opheldering gevraagd aangezien hierover niet eerder is gecommuniceerd richting de vloot. Lees meer op vissersbond.nl.
Heffing MSC puls
De heffing op tong ten behoeve van het MSC traject voor puls gaat per 29 juli 2015 omhoog van € 0,01 naar € 0,02 per kg aangelande tong. Afgelopen woensdag 8 juli hebben de PO’s die verenigd zijn in de CVO hier unaniem voor gestemd. Deze verhoging is noodzakelijk om de kosten te financieren die voortvloeien uit het MSC traject en de aanvullende onderzoeken die nodig zijn om de duurzaamheid van het pulstuig aan te tonen. Het is een investering in de toekomst en daarvoor wordt momenteel veel werk verzet om een algemene ontheffing en certificering met MSC mogelijk te maken. De heffing van € 0,02 gaat om een bruto bedrag, netto bedraagt dit € 0,016 per kg. De heffing geldt alleen voor de kotters met een pulsontheffing en zal via de afslagen geïnd ten behoeve van de CVO.
Bemanningszaken dossier
Het proces dat moet leiden tot nieuwe en betere regels voor bemanningen aan boord van vissersvaartuigen verloopt traag en moeizaam. Maandelijks komen de vertegenwoordigers van de overheid en de Sectorraad Visserij bij adviesbrief opgesteld waarin gepleit wordt voor verbeteringen van de bestaande regelgeving. Tot op heden is een schriftelijke reactie op dat advies uitgebleven tot ongenoegen van de Sectorraad. Eind augustus zal de overheid komen met een formele reactie. Daarna zullen er opnieuw gesprekken plaatsvinden tussen de partijen. Naar verwachting zal de nieuwe regelgeving medio 2016 worden geïmplementeerd. Lees meer op vissersbond.nl.
CVO vergadering
De bestuurders van de landelijke Coöperatieve Visserij Organisatie CVO voor de kottersector hebben woensdag een moment stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan de voormalige visserijbestuurders Klaas Kramer en Jan de Voogd. Klaas Kramer was voorzitter van de Federatie van Visserijverenigingen (nu VisNed) en Jan de Voogd was voorzitter van Zevibel (Zeeuwse Visserijbelangen). Beide bestuurders hebben jarenlang zitting gehad in het voormalige Productschap Vis en hebben hun sporen verdiend met het behandelen van vraagstukken in de visserij.
Regeling ongecertificeerde vaartuigen garnalen
Op donderdag 3 september organiseert de Nederlandse Vissersbond een bijeenkomst met IL&T (voorheen SI) om de toekomst van de ongecertificeerde vaartuigen in kaart te brengen. Daarvoor zijn alle eigenaren van deze vaartuigen uitgenodigd om deel te nemen aan de gesprekken. Er zijn nog twaalf vaartuigen die onder deze regeling vallen. Het is van belang dat de eigenaren hierbij zijn en hun eigen toekomstperspectief in kaart brengen. Reageer dus a.u.b.
Stellendam
Aanstaande zaterdag is de Nationale Dag van de Zeevisserij in Stellendam haven. Het team van de Vissersbond zal ruimschoots aanwezig zijn om dit met de lokale vloot te vieren. De Staatssecretaris Sharon Dijksma van EZ zal aanwezig zijn om de vlootschouw af te nemen en de aanwezigen toe te spreken. Ook zal het nieuwe MDV schip ter bezichtiging in de haven liggen en meevaren in de Vlootschouw.
Mosselsectie
De mosselsectie van de Nederlandse Vissersbond komt vrijdag 10 juli om 11.00 uur in Stellendam in vergadering bijeen om de problematiek in de mosselsector te bespreken. Vooraf is een boodschap vanuit de garnalensector meegegeven om af te stemmen waar beide deelsectoren elkaar op de Waddenzee kunnen vinden.
MSC garnalen
De Duitse-, Deense en Nederlandse garnalenvissers hebben elkaar gevonden om samen een Managementplan te maken voor MSC. De Belgische garnalenvissers willen daar vooralsnog niet aan meedoen. De Nederlandse garnalenvissers betalen 47% van de kosten (op basis van hun aandeel). Dat is ongeveer €70.000 (dat is het aandeel) voor het begeleiden van het Trilaterale Management (project) en voor de certificeerder (de beoordelaar). De CVO is de aanvrager voor de Nederlandse garnalenvissers.
Bilateraal overleg aanlandplicht
Afgelopen donderdag vond in Antwerpen het bilateraal overleg over de aanlandplicht plaats tussen de Nederlandse en Belgische stakeholders op het gebied van de demersale visserij. Onder leiding van de Nederlandse en Belgische overheden werd er voornamelijk gesproken over de problematiek die voortkomt uit de aanstaande aanlandplicht en op welke wijze beide landen zich hierop voorbereiden. Daarbij stonden de projecten netinnovatie en de overlevingsstudies centraal. Pim Visser, Jurgen Batsleer, Inger Wilms en Durk van Tuinen waren aanwezig namens de Nederlandse visserijsector (CVO). Lees meer op vissersbond.nl.
Afkeuren weegschalen kapitaalvernietiging
Weegschalen aan boord die uitstekend werken moeten van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) vervangen worden louter omdat een goedkeuringsstempel ontbreekt. Kapitaalvernietiging vinden Cees Sperling en Derk Jan Berends (Nederlandse Vissersbond) die namens een aantal visserijbedrijven bezwaar maakten tegen deze gang van zaken tijdens een hoorzitting op vrijdag 26 juni 2015 in De Haag. Aan de hand van foto’s en verklaringen is aan de hoorcommissie duidelijk gemaakt dat het kapitaalvernietiging is om installaties die in de praktijk uitstekend werken en nog niet (economisch en technisch) zijn afgeschreven te vervangen door nieuwe. Kosten per vaartuig bedragen ca. €10.000,-. Lees meer op vissersbond.nl.
Derk Jan Berends
Secretaris