Tijdens de visserij op garnalen met de SeeWings denkt schipper Koos de Visser (GO-58) regelmatig na over innovaties en netaanpassingen. Afgelopen anderhalf jaar experimenteerde de garnalenvisser met drijvers in zijn net, waardoor hij geen pluis meer nodig heeft. Het idee is niet wetenschappelijk getest, maar Koos ziet degelijk verbetering en daar vertelt hij graag over.
“Ik liep rond met het idee om het pluis onderaan het net te verminderen”, vertelt de garnalenvisser die ook ervaring heeft met de visserij op langoustines, tong en schol. Het vaak oranjeachtige pluistouw onderaan het visnet beschermt het net als het over de zeebodem trekt. Van het pluis slijt ongeveer 10 tot 25% tijdens het vissen af. Dat is vervuilend voor het zeewater, maar heeft ook nadelen voor de visserij. “Het pluis gaat in de netten zitten, belandt in de spoelmachine of blijft in de zeef hangen”, vertelt Visser.
Experimenteren met drijvers
Koos dacht na over een manier om het pluis te verminderen. “Een toevoeging aan het net waardoor het net minder over de zeebodem trekt”, verklaart Koos zijn hersenspinsels van bijna twee jaar geleden. Hij ging experimenteren met drijvers – ovaalvormige boeien van stevig rubber gevuld met lucht – in het net.
“Afgelopen anderhalf jaar heb ik testen uitgevoerd met verschillende soorten en maten drijvers op diverse plekken in het net”, vertelt de schipper van de GO-58. In één net monteerde Koos de drijvers en om referentiemateriaal te behouden hield koos het andere net in ‘traditionele’ status. Hierdoor kon hij de vangst vergelijken en kwam hij erachter dat de drijver in het midden van het net het meest effect had. “De overgebleven vangst was gelijkwaardig in vergelijking tot het ‘traditionele’ net”, aldus Koos.
Rubberen flappen
Zijn idee is niet wetenschappelijk getest, maar Koos is wel tevreden met de resultaten van zijn netinnovatie en blijft deze dan ook doorontwikkelen. “Ik blijf altijd ideeën houden over hoe het nog beter kan”, vertelt hij. Daarnaast heeft hij geen pluis meer onder zijn net hangen. Dit is vervangen door rubberen stroken van ca. 10 centimeter breed. “Als het net volschiet met zand en de drijver kan het net niet meer omhoog houden, dan beschermen de rubberen flappen het net”, legt Koos uit. Doordat het net lichter over de zeebodem trekt is een extra bijkomstigheid minder slijtage aan het net, waarschijnlijk een lager brandstofverbruik en doordat er minder vuil in het net komt is er minder sprake van krimp van de mazen.
Minder ziftsel
Daarnaast vangt Koos met zijn netinnovatie minder kleine garnalen, wat goed past binnen het MSC-keurmerk waar hij onder vist. “Ik heb het idee niet speciaal voor het MSC-keurmerk opgezet, maar het werkt er wel in mee. De kleine garnalen worden door het lichte net er makkelijker uitgezeefd. Daardoor verspil ik meer garnalen, maar uiteindelijk gaat het niet ten koste van mijn opbrengst en is mijn ziftselpercentage lager”, geeft Koos aan.
Koos denkt niet alleen dat de drijvers werken bij het verminderen van de pluis in de garnalenvisserij, maar ook toepasbaar is in andere visserijen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie over garnalenvisserij of het MSC-keurmerk contact op met secretariaat@vissersbond.nl of 0527-698151.