Vorig jaar zijn door de Nederlandse overheid een aantal maatregelen ingevoerd om het motorvermogen beter onder controle te houden. In de Beleidsregel begrenzing voortstuwingsvermogen van bepaalde vissersvaartuigen, 24 april 2014, nummer: ILT-2013/44732 zijn maatregelen opgenomen voor schepen met een motorvermogen van maximaal 221 KW. Deze schepen mogen een motor met een maximaal slagvolume van 13 liter hebben, moeten tussen 1200-1900 omwentelingen per minuut maken bij een motorvermogen van 221 KW waarbij het motorvermogen nooit de grens van 294 KW mag overschrijden ook niet kortstondig. Verder is door de overheid bepaald dat bij een vermogensmeting het aantal omwentelingen op vissend toerental in plaats van toerental vrij varend wordt begrenst. Afgelopen dinsdag heeft Nederlandse Vissersbond deze laatste maatregel op de agenda van het Visserijoverleg tussen het Ministerie van Economische Zaken en de sector gezet. Vanuit de visserijsector is duidelijk gemaakt dat het afstellen op basis van het vissend toerental verlies aan vistijd betekent. Bovendien is er vooraf geen overleg met de sector geweest en heeft het aan goede communicatie vanuit de overheid ontbroken. In het najaar zal er aandacht aan worden besteedt in het Informatiebulletin Visserij van het Ministerie van EZ.
Verlies aan vistijd
Het aantal omwentelingen per minuut (toerental) tijdens het vissen is lager dan tijdens het vrij varen (stomen). Motoren die worden begrenst op het toerental tijdens het vissen kunnen daardoor minder snel vrij varen (stomen) waardoor de stoomtijd van en naar de visgronden toeneemt. Het gevolg hiervan is dat er minder vistijd overblijft in een visweek. Het Ministerie van EZ zal dit bespreken met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).
Vervangen van zegels – hermeting motorvermogen niet altijd nodig
Voor het vervangen van zegels geldt nog altijd onderstaande afspraak, zoals destijds gemaakt in 2006. Het is bij het verbreken van zegels niet altijd nodig om een hermeting van het motorvermogen te doen. Hieronder treft u de opties aan:
Optie 1.
De verbroken verzegeling kan niet van invloed zijn op het vastgestelde motorvermogen, waardoor de vervanging van de zegel(s) één op één kan plaatsvinden.
Optie 2.
De verbroken verzegeling kan van invloed zijn op het vastgestelde motorvermogen, waardoor het noodzakelijk is om, voordat de zegel(s) worden vervangen, parameters (toerental, uitlaattemperatuur, vuldruk etc.) te vergelijken met de opgenomen waarden in het oorspronkelijke meetrapport.
Optie 3.
De verbroken verzegeling kan zodanig van invloed zijn op het motorvermogen, waardoor het noodzakelijk is geworden om een nieuwe vermogensmeting te houden. Na deze vermogensmeting waarvan een meetrapport wordt opgesteld, worden de verbroken zegels vervangen.
Het is dus aan het bedrijf die de (her)verzegeling uitvoert aan te geven bij de schipper/eigenaar onder welke optie de werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden. De verantwoordelijkheid voor een actueel zegelplan aan boord en adequate verzegeling behoort bij de schipper/eigenaar.
Hieronder treft u de Beleidsregel begrenzing voortstuwingsvermogen van bepaalde vissersvaartuigen, 24 april 2014, nummer: ILT-2013/44732 aan:
Beleidsregel motorvermogen 13 ltr 240414 get IG