De Nederlandse kotterorganisaties VisNed, de Nederlandse Vissersbond en de PO Delta Zuid hebben afgelopen vrijdag in een gezamenlijke brief aan minister Staghouwer gevraagd om steunmaatregelen voor de noodlijdende vloot. De problemen stapelen zich maar op (o.a. Brexit, windparken, stikstof) maar de fors gestegen brandstofprijzen, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, slaan de kottervissers nu volledig uit het lood. Niemand weet hoe lang het duurt voordat de olieprijs weer terugveert naar een normaal niveau. Zeker is dat de kottervloot zonder overheidssteun kopje onder gaat.
Steunmaatregelen nodig
Een gasolieprijs van € 0,45/liter werd lang gezien als het gemiddelde omslagpunt waarbij winst in verlies verandert voor een kotter. Op het moment ligt de gasolieprijs rond de € 0,80/liter. Dit betekent dat alle kotters verlies lijden, de ene meer dan de ander. Toch gaan de kotters naar zee en dat is niet uit weelde. Geen visreis betekent geen inkomen voor de bemanning. Dat houdt geen visserijbedrijf vol op die manier. In de kottervisserijketen zijn de partijen uit nood en door het uitblijven van overheidssteun, een brandstofprijstoeslag-regeling voor maximaal vier weken overeengekomen. Op die manier worden de vissers enigszins gecompenseerd voor de hoge gasolieprijs, maar dat biedt geen oplossing voor de langere termijn. De handel kan de toeslag maar voor een beperkte tijd doorrekenen aan de klant, tot dat die besluit om over te stappen op goedkopere alternatieven. Op de korte termijn doen de kotterorganisaties dan ook een beroep op de overheid om steunmaatregelen die overigens mogelijk worden gemaakt door de lancering van het Europese Unie crisissteunpakket. Per visserijbedrijf kan tot € 35.000,- aan deminimis-steun worden gegeven door de lidstaten. Voor de langere termijn zal de kottervloot minder afhankelijk van fossiele brandstoffen moeten zijn en ook daarvoor is steun van de overheid bitterhard nodig. Een goede stap in de richting zou de herintroductie van de pulsvisserij kunnen zijn. Vervolgens (financiële) steun om innovatie in de voortstuwing van vissersvaartuigen te kunnen aanjagen en de stap te kunnen zetten naar nieuwe emissiearme vissersvaartuigen.
EU-crisissteunpakket
De Europese Commissie heeft afgelopen week een crisissteunpakket gelanceerd. Met die stap wil Brussel de visserijsector, die te lijden heeft onder de hoge brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, tegemoet komen. Het gaat om een tweetal maatregelen die met steun van het Europese Maritieme, Visserij en Aquacultuur Fonds (European Maritime, Fisheries and Aquaculture Fund EMFAF) kunnen door lidstaten worden ingezet, te weten: 1. Financiële steun aan ondernemers in de visserij, aquacultuur en verwerking voor de extra kosten die ze maken door marktverstoring en hoge energiekosten zolang die gelinkt zijn aan de Russische agressie tegen Oekraïne. 2. Financiele steun aan PO’s die gebruik maken van het opslag-mechanisme om daarmee de prijzen op acceptabel niveau te houden. Het betreft tijdelijke maatregelen die met terugwerkende kracht van 24 februari tot en met het einde van 2022 gelden. Een visserijbedrijf kan van zijn lidstaat tot maximaal € 35.000,- aan deminimis-steun ontvangen. Voor andere sectoren is dat opgeschroefd tot € 400.000,-. De Europese belangenorganisaties Europêche en EAPO, waar de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid ook bij zijn aangesloten, hebben de beleidsmakers in Brussel opgeroepen om de steun aan visserijbedrijven te verruimen.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het Team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Johan Nooitgedagt of Derk Jan Berends, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.